ترک سیگار و اثرات مطلوب متابولیکی آن

 10  مارس 2015 - یک مطالعه ی جدید نشان داد ترک سیگار دارای اثرات مطلوب متابولیکی است، نتایج این تحقیق بصورت پوستر در نشست سالیانه ی انجمن غدد درون ریز در سن دیگو ارائه  گردید.

پرفسور فریدمن از دپارتمان طب داخلی دانشگاه چارلز –ار- درو در لس آنجلس می گوید: بطور کلی مردم تصور می کنند با ترک سیگار، وزن آنها افزایش می یابد و بیماری دیابت یا مقاومت به انسولین درآنها وخیم تر می شود اما یافته های تحقیق ما چنین چیزی را تأیید نمی کند.

او می گوید: نتایج تحقیق ما نشان داده است مقاومت به انسولین در واقع ثابت می ماند و به نظر می رسد  توزیع مجدد چربیها بهبود می یابد، ابتدا ممکن است چربیها به سمت شکم حرکت کرده و در آنجا تجمع یابند اما بعد از مدتی به جایی که از آن  آمده اند  یعنی  رانها باز می گردند.

در این تحقیق از افرادی که در روز نصف تا دو بسته سیگار می کشیدند، ثبت نام گردید. این افراد  در یک برنامه ی ترک سیگار به مدت 8 هفته از طریق مشاوره ی رفتاری و درمان با داروی خوراکی افسردگی" بوپروپیون" (مرحله ی اول) شرکت کردند. سپس در فاز دوم این تحقیق که به مدت 16 هفته  انجام شد مشاوره و دارو قطع گردید و افراد درفاز نگهداری بررسی شدند هم افرادیکه سیگار را بطور کلی ترک کرده بودند و هم افرادیکه  مجدداً به کشیدن سیگار بازگشته بودند (به اندازه ی سابقیا بیش از قبل) در این مرحله شرکت کردند.

قبل و بعد ازمرحله ی اول، محققان تعداد سیگاری که هر فرد  در روز می کشید را شمارش وثبت کردند همچنین مقدار مونواکسیدکربن هوای بازدم، متابولیتهای نیکوتین موجود در ادرار، وزن بدن، ترکیب بدنی، توزیع چربی دربدن، اسیدهای چرب آزاد و سرعت آزاد شدن گلوکز از کبد و آزمایش گلوکز خوراکی  را در این  افراد بررسی نمودند .

نتایج پس از 8 هفته  ترک سیگار نشاندهنده ی توزیع چربی در ناحیه  ی مرکزی بدن بود. این تغییر توزیع  به میزان جزئی  و گذرا بود و در طی  چند ماه  بعدی به محل اولیه ی خود بازگشت نمود و بهبود یافت.

پس از 24 هفته  ازترک سیگار خروجی قند کبدی  به دلیل تغییرات شیوه ی زندگی بهبود یافت. تغییر وزن بطور مستقیم با کاهش متابولیتهای نیکوتین درارتباط بود وکاهش یافت، کاهش مقدار منواکسیدکربن و / یا متابولیت های نیکوتین با افزایش جذب قند مرتبط بود. استفاده از کربوهیدراتها به عنوان سوخت متابولیکی در افرادیکه سیگار را ترک کرده بودند ارجحیت یافت.

دکتر فریدمن می گوید: بنظر می رسد ترک سیگار دارای  تأثیرات پیچیده  اما بطور کلی مطلوبی بر متابولیک بدن است و باید افراد را به این کار تشویق نمود. ترک سیگار دارای فوایدی بر توزیع  چربی بدن و وقایعی که پس از آزاد شدن گلوکز از  کبد اتفاق می افتد، می باشد.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/290551.php